יום שני, 25 ביוני 2012

דבר תורה פרשת קורח

בס"ד                                                           
פרשת קרח

במדבר פרשת קורח פרק טז
·         (כב) וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם וַיֹּאמְרוּ אֵל אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף:

·         (לב) וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת בָּתֵּיהֶם וְאֵת כָּל הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח וְאֵת כָּל הָרֲכוּשׁ:

(לג) וַיֵּרְדוּ הֵם וְכָל אֲשֶׁר לָהֶם חַיִּים שְׁאֹלָה וַתְּכַס עֲלֵיהֶם הָאָרֶץ וַיֹּאבְדוּ מִתּוֹךְ הַקָּהָל:

·         (לה) וְאֵשׁ יָצְאָה מֵאֵת יְיָ וַתֹּאכַל אֵת הַחֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם אִישׁ מַקְרִיבֵי הַקְּטֹרֶת:

·         (פרק יז ו) וַיִּלֹּנוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמָּחֳרָת עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן לֵאמֹר אַתֶּם הֲמִתֶּם אֶת עַם יְיָ:

·         (יד) וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה אַרְבָּעָה עָשָׂר אֶלֶף וּשְׁבַע מֵאוֹת מִלְּבַד הַמֵּתִים עַל דְּבַר קֹרַח:

·         רש"י  (כב) אל אלהי הרוחות - יודע מחשבות. אין מדתך כמדת בשר ודם, מלך בשר ודם שסרחה עליו מקצת מדינה אינו יודע מי החוטא, לפיכך כשהוא כועס נפרע מכולם, אבל אתה לפניך גלויות כל המחשבות ויודע אתה מי החוטא:

             האיש אחד - הוא החוטא ואתה על כל העדה תקצוף. אמר הקב"ה יפה אמרת, אני יודע ומודיע מי    חטא ומי לא חטא:

יש לעיין בפרוש  רש"י:

לכאורה משמע שהיה בדעת הקב"ה להעניש גם את מי שלא חטא ומשה ואהרון  אומרים להקב"ה:

 "יודע מחשבות. אין מדתך כמדת בשר ודם, מלך בשר ודם שסרחה עליו מקצת מדינה אינו יודע מי החוטא, לפיכך כשהוא    כועס נפרע מכולם, אבל אתה לפניך גלויות כל המחשבות ויודע אתה מי החוטא".

ועונה הקב"ה למשה:" יפה אמרת, אני יודע ומודיע מי חטא ומי לא חטא".

·         האומנם היה בדעת הקב"ה להעניש חפים מפשע?

·         "אמר הקב"ה יפה אמרת" האם שייך בהקב"ה שינוי דעת?

·         כיצד יתכן שעם ישראל לא לקחו מוסר ולא למדו לקח ממה שקרה לקרח ועדתו ומתרעמים על משה:

        " וַיִּלֹּנוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמָּחֳרָת עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן לֵאמֹר אַתֶּם הֲמִתֶּם אֶת עַם יְיָ"

נענה על נקודות אלו על פי דרכו של ה"טורי זהב"[1] על התורה.

כדי לענות על השאלות הנ"ל, יש להקדים ולהסביר את המשנה הבאה: "רבי יוחנן בן ברוקא אומר כל המחלל שם שמים בסתר נפרעין ממנו בגלוי אחד שוגג ואחד מזיד בחלול השם"[2] יש להבין מדוע נפרעין ממנו בגלוי, ומדוע מחלל שם שמים בשוגג שווה למחלל במזיד?

נראה לתרץ  כי אם יעניש ה' את העובר עבירה בסתר יהיה לכאורה חילול השם ח"ו כי אין הכל יודעים מחטאו ויאמרו ח"ו שאדם זה נענש ואין עוול בכפיו על כן הקב"ה מזמן לו שיעשה חטא בגלוי ( זימון זה נעשה ע"י כך שהקב"ה לא מסייע לו להתגבר על יצרו הרע ונותן לא להתמודד איתו לבד כמאמר חז"ל:"אמר רבי שמעון בן לוי יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום, שנאמר ומבקש להמיתו, אלמלא הקב"ה עוזרו, אין יכול לו, שנאמר ה' לא יעזבנו בידו וגו' "-ילקוט שמעוני תהלים רמז    )  ע"י זה יאמרו הרואים את החטא הגלוי "משפטי ה' אמת..." וזה על דרך הסבר הפסוק "והאלהים אנה לידו..."[4] מפרש רש"י :" ולמה תצא זאת מלפניו ... במה הכתוב מדבר, בשני בני אדם, אחד הרג שוגג ואחד הרג מזיד, ולא היו עדים בדבר שיעידו, זה לא נהרג וזה לא גלה, והקב"ה מזמנן לפונדק אחד, זה שהרג במזיד יושב תחת הסולם, וזה שהרג שוגג עולה בסולם ונופל על זה שהרג במזיד והורגו, ועדים מעידים עליו ומחייבים אותו לגלות, נמצא זה שהרג בשוגג גולה, וזה שהרג במזיד נהרג ואותו החטא השני מוכרח שיעשה כדי שלא יהיה ח"ו חילול ה'.ועל כן כתוב במשנה שהמחלל שם שמים בסתר נפרעים ממנו בגלוי שהרי מוכרח הוא לעשות גם בגלוי, כפי שהסברנו.ועל פי זה מיושב דהאמת היו מבני ישראל שנמשכו אחר עדת קרח והיו חייבים על המחשבה שהרי "החולק על רבו כחולק על השכינה"[5] כ"ש שהאמונה במשה היא מי"ג עיקרי האמונה[6]
ומשה ואהרון חששו שמפני חומרת החטא הקב"ה יעניש גם את החוטאים בסתר רק ע"י המחשבה ואמרו להקב"ה "יודע מחשבות. אין מדתך כמדת בשר ודם...אבל אתה לפניך גלויות כל המחשבות ויודע אתה מי החוטא..." אך הרואים את הנענשים לא יודעים את מחשבותיהם ויכולים הם לטעות ולחשוב שהנענשים נעשו על לא עוול בכפיהם. וע"י כך יגיעו לידי חילול ה'. ועל עניין זה פנו משה ואהרון לה' ואמרו: " הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף" כלומר שאיש אחד יחטא בסתר, ועל כל העדה תקצוף, שהרי ייענש לעיני כל העדה ולא יבינו על מה נענש ויטעו בזה שיהרהרו אחר דרכי ה' וימשכו עליהם קצף ויהיה ח"ו חילול ה'. השיבם ה' יתברך:" יפה אמרתם, אני יודע ומודיע מי חטא ומי לא חטא", אני יודע מי חטא בסתר ומודיע לאחרים זאת שלא יהיה ח"ו חילול ה' דהיינו אני אזמין לא עבירה שניה אחרת שיכשל בה בגלוי ואז יפרע ממנו, כמו שהיה באמת שישראל עשו בגלוי:" וַיִּלֹּנוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמָּחֳרָת עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן לֵאמֹר אַתֶּם הֲמִתֶּם אֶת עַם יְיָ" אז אמר הקב"ה :"ואכלה אותם כרגע..." כי כבר נתגלה עוונם .ועל דרך זה מיושבת השאלה כיצד יתכן שעם ישראל לא לקחו מוסר ולא למדו לקח ממה שקרה לקרח ועדתו ומתרעמים על משה " אַתֶּם הֲמִתֶּם אֶת עַם יְיָ" אלא שהקב"ה זימן להם חטא שני ולא סייע להם להתגבר על יצרם הרע והם נכשלו בו ואע"פ שראו מול עיניהם את חומרת העונש של החולק על משה.



[1] הרב דוד הלוי סגל (הט"ז) (15861667, כ"ו בשבט ה'תכ"ז) היה רבן של קהילות חשובות בפולין, אחד מנושאי כליו של השולחן ערוך ומגדולי הפוסקים האשכנזיים. מכונה על שם חיבורו הטורי זהב.
[2] (מסכת אבות פרק ד,ה)[3]
[4] (שמות כא ,יג)
[5] סנהדרין קי ע"א
[6]שֶׁנְּבוּאַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם הָיְתָה אֲמִתִּית. וְשֶׁהוּא הָיָה אָב לַנְּבִיאִים. לַקּוֹדְמִים לְפָנָיו וְלַבָּאִים אַחֲרָיו:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה